Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa:
A czasem był jak piorun jasny, prędki,
A czasem smutny jako pieśń stepowa,
A czasem jako skarga nimfy miętki,
A czasem piękny jak aniołów mowa…
Aby przeleciał wszystka ducha skrzydłem.
Strofa być winna taktem, nie wędzidłem
-Juliusz Słowacki
Logopeda szkolny zaprasza!
mgr Dagmara Karkoszka
-
Podstawowe zadania logopedy
-
Etapy rozwoju mowy
-
Zabawy buzi i języka, czyli ćwiczenia logopedyczne dla każdego
Zadania logopedy szkolnego:
- przeprowadzanie wstępnych badań przesiewowych,
- diagnozowanie logopedyczne,
- prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
- współpraca z wychowawcą, rodzicami, psychologiem i pedagogiem szkolnym.
Cele terapii:
- stymulowanie rozwoju mowy,
-kształtowanie prawidłowej mowy przez korygowanie zaburzeń fonetycznych, leksykalnych, gramatycznych,
-doskonalenie mowy już ukształtowanej,
-usprawnianie technik czytania i pisania,
-kształtowanie twórczej aktywności słownej,
-wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy, przyswojonych w toku ćwiczeń.
Korygowanie wad wymowy polega na:
-ćwiczeniach oddechowych,
-ćwiczeniach narządów artykulacyjnych,
- ćwiczeniach słuchowych,
-ćwiczeniach właściwych tj.
-
wywoływanie głoski w izolacji, sylabie, zadaniu
-
utrwalanie wywołanej głoski
-
automatyzacja głoski.
Etapy rozwoju mowy
WIEK DZIECKA |
ARTYKULACJA GŁOSEK |
pierwsze miesiące życia |
powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie |
ok. 6 miesiąca życia |
powtarzanie usłyszanych dźwięków tzw. gaworzenie |
1-2 rok życia |
pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba. Dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczone: pi, bi, mi |
2-3 rok życia |
pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz |
4-5 rok życia |
pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dź |
5-6 rok życia |
utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż |
7 rok życia |
technika mówienia opanowana |
Ćwiczenia logopedyczne
Jeśli mówić pięknie chcesz,
To do pracy bierz się bierz,
Najpierw język ostro ćwicz,
Pokaż nosek, brodę w mig.
Teraz w prawą, lewą stronę.
Te ćwiczenia już zrobione,
To jest łatwe – prawda? Więc …
Teraz wargi swoje męcz.
Górną nałóż na tę dolną,
Później dolną przykryj górną.
Och, na pewno nie jest trudno.
Więc rozwesel minę chmurną.
Teraz usta w ryjek zrób,
Abyś pięknie mówić mógł.
/I. Sztabińska/
Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek jest sprawne funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego oraz żuchwy. Ich ruchy powinny być celowe i bardzo dokładne. Z tego powodu należy je ćwiczyć, aby wypracować maksymalną precyzję działania.
1. Ćwiczenia języka:
- unoszenie wysuniętego języka do nosa,
- opuszczanie wysuniętego i języka na brodę,
- przesuwanie języka na boki na zewnątrz jamy ustnej,
- wypychanie językiem policzków,
- unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami,
- przesuwanie podniesionego języka wzdłuż podniebienia w kierunku gardła,
- kląskanie ( zabawa w „jedzie konik”),
- układanie języka w rurkę,
- liczenie językiem zębów,
- układanie języka w „koci grzbiet”,
- formowanie szerokiego i wąskiego języka w jamie ustnej.
2. Ćwiczenia warg:
- cmokanie,
- parskanie, prychanie,
- zakładanie warg na siebie przy zaciśniętych zębach,
- naprzemienne układanie warg w dzióbek i uśmiech,
- przygryzanie, zaciskanie, rozluźnianie warg,
- układanie warg jak do wymawiania samogłosek: A, O, E, U, I ,Y.
3. Ćwiczenia policzków:
- wydymanie i wciąganie policzków do wewnątrz,
- zaciskanie mięśni (pokaż jak się złościsz),
- marszczenie policzków dłońmi ( pokaż jak się martwisz),
- masowanie policzków okrężnymi ruchami.
4. Ćwiczenia żuchwy:
- opuszczanie żuchwy do maksymalnego otwarcia jamy ustnej,
- robienie kółek żuchwą-raz w prawą raz w lewą stronę,
- naśladowanie ruchu przeżuwania,
- żucie gumy,
- naśladowanie odruchu ziewania,
- energiczne ruszanie żuchwą we wszystkich kierunkach.
5. Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- nabieranie powietrza ustami i wydychanie nosem,
- naśladowanie odruchu kaszlu z wysuniętym językiem i przy otwartej buzi,
- płukanie gardła,
- chuchanie (zabawa w rozgrzewanie rąk).